Feedback Studios logo
Artikkel

Musikkundervisning i Eventus Kvernslåtten Barnehage i Bergen

-Jo tidligere man begynner. jo bedre er det. Her i barne-hagen har vi fast musikkundervisning hver onsdag. Og som unger flest, stortrives de både med å synge og spille. sier musikkpedagog Stig Blindheim-Hansen (36).

Lever for musikk Blindheim-Hansen har spilt gitar siden han var ti år gammel. Han er utdannet gitarist / musiker / komponist fra Universitetet i Nord Dakota, USA. Og har drevet profesjonelt med et mangfold av musikkarter de 16 siste årene i både inn- og utland. I tillegg til sitt daglige virke i Eventus Kvernslåtten barnehage i Rådalen. er musikkpedagogen også daglig leder av den bergenske mu-sikkskolen Feedback Studios. Han har også spilt i utallige musikkprosjekter og ensembler. Det er altså en dreven musiker som denne onsdags-formiddagen klapper ungene inn til musikkundervisning i barnehagen. Øvelse gjør mester 1 Først ut er gruppe «Høst», de mellom tre og fem år. Johannes (3), Enda (4). Maria (3). Endre (4), Christopher (3), Sanne (5) og Mad (4) stiller seg på en lang rekke langs veggen, mens de ser nysgjerrige på Stig. -I dag skal vi øve videre på teksten til «Hjerteknuser», sier han og leser en og en linje høyt, før barna gjentar linjene, mens de knekker seg litt. Skal de ikke få synge snart? Og der var de jammen kom-met gjennom hele teksten! Små brystkasser skytes frem, pusten trekkes dypt ned i lungene - før hele den imponerende lange teksten til Kaizers Orchestra høyt og tydelig fyller det vesle musikkrommet. -Ja. for vi kan hele, vi. For vi har nemlig øvd, forkynner Mari etter ferdigsunget låt. -Ja. og jeg har hørt den på CD hjemme også. Så da var det enda lettere å øve, sier Sanne veslevoksent. Deretter kommer både ukuleler, gitarlyder, xylofoner og bongotrommer frem. Barna får utdelt det instrumentet de vil ha, og så er det klart for både klimpring, plinging og dunking. - Foreløpig har vi øvd på to grep. C og G. Og de er jammen meg flinke. For det er vanskelig med små fingre som • skal skifte grep, samtidig som de skal holde takten og til og med synge. Jeg er imponert over hvor fort de lærer, sier musikkpedagogen og forklarer de håpefulle hva takt er for noe. -Jammen, det vet vi lo! Det er jo å spille på pulsen, i takt akkurat som hjertet, sier Emilie (51/2). Øvelse gjør mester 2 Så er det klart for neste gruppe. førskolegruppen «Skogsmaur» med barn mellom 5 og 6 år. De som skal begynne på skolen til høsten. - Hvilke to toner er det vi har lært til nå, spør Stig. - C og C, spør en liten pjokk. - Neeei! G og C. retter Emma-Louise (6). - Dette blir visst bare røre, sier Stig og ler. -Jaaa! Pannekakerøre! Fnis. Fnis. Allsidig undervisning Selv om det er tid for musikk-undervisning, så har musikk-pedagogen også mye annet enn sang og musikk å beskjeftige seg med. Innimellom G-nøkler, C-noter og sangtekster må han denne dagen også knyte et par uregjerlige skolisser. trøste en som har fått utdelt xylofon istedenfor gitar, sørge for at det ikke lekes med gardinene og se til at alle følger med. - Hvis du snur gitaren, så blir det riktig vei, sier musikk-pedagogen tålmodig til en lett ukonsentrert guttepjokk. Samtidig som han viser Leonel (5) hvordan han kan holde to xylofonstikker på en gang. Og musikkpedagogen får takk for alt strevet underveis. For jammen meg har de små allerede lært seg både å spille sammen i takt, stå dørgende stille - og ikke minst samsynge av full hals. -En, to, tre! Hokus, pokus, hei filiokus! G! Troll inni esken, Cl, sover du? Foreløpig har vi øvd på to grep. C og G. Og de er jammen meg flinke. Hvis du snur gitaren, så blir det riktig vei. Stig Blindheim-Hansen musikkpedagog